Gespreksstof

We hebben het allemaal wel eens meegemaakt denk ik.........je krijgt een cliënt op je tafel, je raakt in je "flow" en je start je massage. Alles gaat en voelt goed, en dan begint de cliënt te vertellen over zijn/haar dag, over sport, over actualiteiten en wat dies meer zij. Uiteindelijk wordt gedurende de gehele massagebehandeling gepraat!
Aan de andere kant kan het ook voorkomen dat je cliënt geen kik geeft, waardoor jij je , als therapeut, wel eens zou kunnen afvragen of je massage wel goed is.
Het wel of niet praten tijdens een massage sessie is een beetje een tricky gebied, omdat het niet per definitie "goed of fout" is, misschien zijn dit een paar toepasbare suggesties om de situatie te ondervangen:
Spiegel de cliënt.
In de meeste gevallen kun je volstaan met het aanpassen van het niveau van de conversatie, waarbij de cliënt zich goed voelt. Daarmee bedoel ik het volgende: Is je cliënt een prater probeer dan betrokken te blijven bij de conversatie en draag jou deel bij aan het gesprek.
Praat je cliënt over iets waar je niets van af weet, of wat je niet interesseert( Sport, politiek, etc.)blijf dan eerlijk. In plaats van, net doen alsof, probeer het gesprek te sturen in de richting van wat je cliënt interessant vond aan dit onderwerp. Vraag wat hij/zij zo mooi vind aan sport, of probeer zelf iets op te steken door vragen te stellen over dit onderwerp.
Blijft je cliënt volkomen stil, dan is dit waarschijnlijk een goede indicatie dat hij/zij heerlijk ontspannen is en zeer tevreden met een massage in stilte. Dit is voor jou als therapeut ook het teken om stil te blijven. Natuurlijk mag je vragen stellen m.b.t. druk en comfort etc.
Als je cliënt voornamelijk stil is, maar zo nu en dan iets zegt, reageer dan wel, maar vat dit niet op als een startsein om de rest van de tijd vol te babbelen. Probeer niet méér te praten dan je cliënt, maar pas je hoeveelheid gespreksstof aan op die van je cliënt.
Reageer bevestigend
Als je cliënt tijdens de sessie dingen zegt zoals: "Dat voelt goed" of "Wow.....die spier deed echt pijn", doe dan je best om de commentaren met positieve feedback te bevestigen. Een simpel "Dat is goed om te horen" of " Ja.....goed dat je een afspraak met me maakte" zorgt ervoor dat de cliënt zich op zijn/haar gemak voelt.
Eenvoudige reacties zoals voorgenoemde, zorgen ervoor dat je cliënt ontspannen blijven, maar laat het daarbij, tenzij de cliënt doorpraat.
Onderwijs
Wanneer je cliënt praat over het weer, nieuws, of actuele gebeurtenissen zijn dit gewoon beleefdheidsgesprekken. Als het gesprek echter gaat over een specifiek probleem, welke je behandelt, grijp dan de kans aan om dingen exact uit te leggen. En vertel wat, en waarom je dingen doet ter vermindering van de klachten.
Veel van je cliënten zijn niet zo bekend met de anatomie en de fysiologie als jij, en zullen waarschijnlijk een korte uitleg over wat je doet en waarom je het doet zeer kunnen waarderen. Dit draagt bij aan het verstevigen van de vertrouwensband die je opbouwt met je cliënt
Conclusie
Hoewel er geen "goed" of " fout is", probeer te onthouden dat je, als massagetherapeut, alles in het werk moet stellen om het je cliënt zo aangenaam mogelijk te maken. Kleine details als, hoeveel we praten, kunnen bijdragen aan dit gevoel.
Hoe denk jij over praten tijdens de massagesessie? Ik hoop dat je een reactie achter wilt laten.